Niebawem pojawi się wpis odnośnie obowiązków przedsiębiorców, teraz skupię się tylko na odpowiedzialności za naruszenia kierowców.
Nie każdy przewoźnik o tym wie, że naruszenia przepisów nie "zerują" się po 28 dniach, czy po odczycie danych z karty. Pierwszym i jednym z najważniejszych obowiązków jest gromadzenie dokumentacji danych z kart kierowców oraz z tachografów przez okres minimum 12 miesięcy od daty odczytu. Oznacza to tyle, że służby kontrolne, np. ITD, może przeprowadzić kontrolę w przedsiębiorstwie i wyciągnąć konsekwencję z naruszeń przepisów na podstawie gromadzonych danych z kart i tachografów z ostatnich 12 MIESIĘCY. Pierwszym krokiem wykonywanym przez ITD jest wysłanie stosownego pisma, aby zawiadomić przedsiębiorstwo o zbliżającej się kontroli, jednak jak widać, naruszenia nie uchodzą tak szybko w niepamięć.
Oczywiście, podczas kontroli na drodze organy kontrolne mogą skontrolować kierowcę tylko z ostatnich 28 dni.
Przypomnijmy podstawy:
- odczyt danych z karty co maksymalnie 28 dni;
- odczyt danych z tachografu co maksymalnie 90 dni.
Spóźnienie z odczytem karty lub tachografu również jest naruszeniem i również jest kontrolowane przez 12 miesięcy. Za każde spóźnienie się z odczytem grozi kara nałożona na przedsiębiorcę oraz na kierowcę (jeżeli wykroczenie zostanie ujawnione podczas kontroli drogowej).
Przechodząc do meritum, czyli odpowiedzialności przedsiębiorców, wg art.10 pkt.3 WE 561/2006 "Przedsiębiorstwo transportowe odpowiada za naruszenia przepisów, których dopuszczają się kierowcy tego przedsiębiorstwa(...)". Z tego artykułu jasno wynika, że każde naruszenie kierowcy może być również karą nałożoną na przedsiębiorcę. Dlaczego tak jest? Przedsiębiorstwo transportowe powinno organizować pracę kierowców w taki sposób, aby byli w stanie przestrzegać przepisów (EWG) nr 3821/85 oraz WE 561/2006. Ponad to przedsiębiorca wydaje polecenia oraz kontroluje pracę kierowców z zakresu przestrzegania przepisów co powinno skutkować neutralizacją naruszeń i w konsekwencji braku błędów na kartach.
Jednak jak kontrolować kierowców, kiedy plików z danymi nie można otworzyć na komputerze? Z pomocą przychodzą fachowe programy analizujące dane, które kosztują niemało, potrzeba wiedzy do ich użytkowania oraz trzeba mieć czas, aby do tego przysiąść. Drugie rozwiązanie to powierzenie tego zadania nam. Mamy nowoczesny sprzęt zarówno do odczytu jak i analizy danych.
Jeśli zdecydujesz się skorzystać z naszej usługi analizy danych otrzymasz:
- podsumowanie wszystkich naruszeń z karty kierowcy z każdego miesiąca;
- opis i szczegółowe dane, np. czas przekroczenia prowadzenia pojazdu, każdego z naruszeń;
- wytłumaczenie powstania każdego błędu i pomoc w eliminacji naruszeń;
- pomoc w opisaniu oświadczenia kierowcy na temat wystąpienia naruszenia.
Dzięki temu zyskasz kontrolę nad przedsiębiorstwem, a przede wszystkim zyskasz spokój i pewność, że zarówno Ty jak i kierowcy nie zostaniecie obciążeni karami za naruszenia.
Zachęcam również do zapoznania się z ofertą szkoleń dla kierowców, które organizuję. Szkolenia dotyczą zarówno aspektów teoretycznych związanych z przepisami obowiązującymi aktualnie, jak i wiedzy praktycznej. Do dyspozycji kierowców są stanowiska szkoleniowe, na których nauczą się poprawnie robić wpisy manualne, wpisy krajów rozpoczęcia pracy, zakończenia, używanie funkcji OUT, prom/kolej dostępnej w tachografach, będą szkolić się z umiejętności poprawnego odczytu wydruków, a nawet ustawianie zarówno czasu letniego jak i korekcję czasu UTC. Oprócz zajęć praktycznych z obsługi tachografu przewidziane są również testy sprawdzające wiedzę oraz testy praktyczne z wykonania poszczególnych zadań w tachografie. Jest to forma zapobiegania występowania błędów i naruszeń, która na pewno zaowocuje większą świadomością oraz umiejętnościami, dzięki którym planowanie pracy przez kierowców i spedytorów stanie się prostsze i bardziej efektywne.
Zapraszam do kontaktu w celu uzyskania szczegółów i innych informacji!