04 kwietnia 2022

Sezon letni - jak zadbać o klimatyzację?

Mało kto wyobraża sobie nowoczesny pojazd bez układu klimatyzacji, a tym bardziej jeśli mówimy o dalekobieżnych pojazdach ciężarowych, w których spędzamy kilka, a nawet kilkanaście dni. Przeżycie kilku godzin w letnie, słoneczne południe, gdzie temperatura sięga 40 stopni Celsjusza, a wnętrze kabiny nagrzewa się w przeciągu kilku chwil do 60 stopni i więcej, jest wręcz niemożliwe. Jazda w takich warunkach to ogromny wysiłek dla organizmu, a spędzenie przerwy weekendowej w rozgrzanej kabinie, nie tylko jest uciążliwe, lecz może skończyć się tragicznie. Ludzki organizm po kilku godzinach przebywania w znacznie podwyższonej temperaturze nie będzie w stanie oddać nadmiaru ciepła i może doprowadzić to do udaru cieplnego, co w przypadku poddaniu się działaniu hiszpańskiemu Słońcu nie będzie wcale niemożliwe.

 

Dlatego warto zadbać o układy klimatyzacji w naszych pojazdach, czy to służbowych czy prywatnych. Poniżej zostanie opisane dosłownie kilka najpotrzebniejszych kroków, które należy podjąć, aby cieszyć się ze sprawnego układu chłodzącego.

 

Pierwszym i zarazem najbardziej oczywistym sposobem to częste uruchamianie klimatyzacji. Nie tylko w okresie letnim, lecz również zimowym. To rozwiązanie zawiera kilka plusów:

- elementy ruchome, czyli sprężarka klimatyzacji nie ulegnie zastaniu,

- wolniejszy rozwój drobnoustrojów w elementach nawiewów,

- kontrola, czy klimatyzacja nadal działa.

Ten ostatni punkt wydaje się być najbardziej istotny. Szybkie sprawdzenie działania klimatyzacji w okresie zimowym przyczyni się do tego, że nie zaskoczą nas nagłe wiosenne słoneczne dni.

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto regularnie, np. przed rozpoczęciem sezonu, udać się do punktu serwisu klimatyzacji i sprawdzić zarówno ilość czynnika jak i ogólną sprawność klimatyzacji. Może okazać się, że czynnika przez sezon ubędzie, ale będzie go na tyle, że przed wyruszeniem w trasę klimatyzacja będzie w 100% (prawie w 100%) sprawna, a kilka dni lub nawet godzin po wyjeździe okaże się, że kompresor "nie chce ruszyć". Wycieki nie zawsze są na tyle duże, aby cały czynnik uleciał w kilka sekund, lecz nawet takimi nieszczelnościami należy się zająć, aby nie powodować dodatkowych kosztów oraz niepotrzebnych nerwów w przyszłości.

 

Ostatni punkt to regularna wymiana filtra kabinowego. Zapchany filtr powoduje zmniejszenie wydajności układu chłodzącego, a także wzrost ilości drobnoustrojów, pyłu i poczucie nieświeżego powietrza w kabinie pojazdu. Pamiętajmy, że drobnoustroje, które rozwijają się w wilgotnych miejscach (a takim miejscem są zakamarki nawiewu), mogą być bardzo groźne dla naszego zdrowia i dłuższe przebywanie i wdychanie skażonego powietrza może doprowadzić do poważnych chorób i schorzeń. Tym bardziej powinniśmy zadbać o jakość naszego filtra kabinowego, który stanowi barierę zarówno dla większych zanieczyszczeń w postaci kurzu i pyłu, jak i mniejszych, czyli bakterii i wirusów.

 

Nasz serwis dysponuje odpowiednim sprzętem do sprawdzania szczelności układów. Posiadamy azot pod wysokim ciśnieniem, który ze względu na swoją budowę (cząsteczki azotu są dużo mniejsze niż cząsteczki gazu r134a) doskonale sprawdza się przy sprawdzaniu szczelności, dzięki czemu będziemy w stanie wykryć nawet najmniejsze nieszczelności. Ponad to do naszej dyspozycji jest kontrast podawany wraz z czynnikiem do układu klimatyzacji, który jest doskonale widoczny przy naświetlaniu lampą UV, przez co oprócz zdiagnozowania nieszczelności możemy znaleźć dokładne miejsce, z którego czynnik się ulatnia. Oczywiście najważniejszym przyrządem jest sama maszyna do klimatyzacji, która dzięki funkcji próżni i kontroli wzrostu ciśnienia pokaże czy układ jest szczelny nie tylko przy wysokim ciśnieniu, lecz także przy działaniu bardzo niskiego ciśnienia.

 

Podsumowując 

 

 

Nie czekaj, umów się na serwis już dziś!